Neem contact met ons op!

Google Search, plus Your World: sociale zoekresultaten

Afgelopen maand heeft Google een verandering in Google Zoeken doorgevoerd die (op den duur) gevolgen zal hebben voor je inzet van zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine-adverteren (SEA). Nederland moet echter nog even wachten tot deze verandering ook in Google.nl wordt doorgevoerd. Verder zullen alleen diegenen die gebruik maken van Google+ hier daadwerkelijk iets van merken. Dat wil uiteraard niet zeggen dat de rest van de internetgebruikers niet geïnteresseerd is in deze ontwikkeling bij Google. Hieronder zal ik daarom (alvast) toelichten wat er is veranderd – en wat er binnenkort dus ook zal veranderen in Nederland – en wat daarvan de gevolgen zullen zijn voor het inzetten van zoekmachine-adverteren, oftewel Google AdWords, en zoekmachine optimalisatie!

Google heeft speciaal voor hun Google+ gebruikers een nieuwe functie toegevoegd aan Google Zoeken. Hiermee heeft Google zich gestort op het persoonlijke aspect van zoeken, zodat de zoekresultaten nóg relevanter worden voor gebruikers. De Google+ gebruikers onder ons hebben met de komst van deze nieuwe functie de mogelijkheid gekregen om gepersonaliseerde zoekresultaten weer te geven wanneer zij zoeken in Google en ingelogd zijn met hun Google+ account. Simpel gezegd kun je daarmee dus als ingelogde Google+ gebruiker aangeven of je zoekresultaten wil zien op basis van je netwerk (Google+ kring).

Het sociale Google Zoeken is hiermee dus werkelijkheid geworden. Google integreert hierbij namelijk de gebruikelijke zoekresultaten uit het publieke web met wat je Google+ vrienden of contacten gerelateerd aan die zoektermen hebben gedeeld. Deze gepersonaliseerde zoekresultaten omvatten tips, links, foto’s, video’s, posts, profielen, etc. van je vrienden.

Dit Google zoekresultaat, waarbij tevens de content van mensen uit ‘jouw wereld’ wordt getoond, is persoonlijk en alleen zichtbaar voor jou. Het heet dan ook – heel toepasselijk – ‘Google Search, plus Your World’.

Google’s flitsende introductiefilmpje laat zien hoe ‘Google Search, plus Your World’ is vormgegeven en hoe het in zijn werk gaat:

Wat betekent dit voor Google AdWords en zoekmachine optimalisatie?

Naarmate Google+ populairder wordt (Google+ is niet voor niets het snelst groeiende sociale netwerk ooit volgens een rapport van ComScore) zullen de gepersonaliseerde zoekresultaten van ‘Google Search, plus Your World’ ook steeds belangrijker worden. Google heeft hiermee namelijk zeer handig ingespeeld op het belang dat wij hechten aan aanbevelingen van vrienden of bekenden (en hun eigen belang om Google+ nog groter te maken speelt overigens ook een rol natuurlijk). Een studie van Nielsen heeft een aantal jaren geleden aangetoond dat hoewel 42% van de mensen zoekmachine resultaten vertrouwen, een enorm deel van de mensen – 90% – vertrouwt op aanbevelingen van bekenden. Sociale netwerken zijn daarin online essentieel om te weten te komen wat bekenden te zeggen hebben, maar Google Zoeken blijft daarnaast dé online plek voor specifieke antwoorden. Met ‘Google Search, plus Your World’ zijn deze twee factoren – sociaal en zoeken – nu dus slim door Google gecombineerd!

Met zoekmachine optimalisatie kun je daarbij nog steeds de organische zoekresultaten beïnvloeden, maar heb je uiteraard minder invloed op de gepersonaliseerde resultaten. Deze worden immers bepaald door het aantal +1’s dat pagina’s, blogs, etc. krijgen. De focus komt hierdoor meer te liggen op zoekmachine-adverteren, oftewel het inzetten van Google AdWords, om in Google Zoeken bovenaan goed zichtbaar te blijven. De Google Ads blijven immers ook in de gepersonaliseerde zoekresultaten bovenaan staan, waarmee ze hun belang aantonen. Google AdWords kan daardoor ideaal ingezet worden om met je bedrijf op te vallen tussen die gepersonaliseerde resultaten.

Verder is het vanwege de ‘voorrang’ die Google+ content en suggesties nu krijgen uiteraard van belang dat je als bedrijf op Google+ aanwezig bent. Het is dan ook aan te raden om een Google+ bedrijfspagina aan te maken en deze regelmatig up te daten met berichten en links over relevante onderwerpen voor jouw bedrijf. Zo probeer je zoveel mogelijk +1’s te krijgen voor je bedrijfspagina.

Hoe dan ook: Zorg er in ieder geval voor dat je met je bedrijf goed zichtbaar blijft in ‘Google Search, plus Your World’, want, ook al verandert het zoekmachine landschap continu, het sociale Google Zoeken is nu echt een feit!

sluiten Sluiten

Meer weten? Laat je adviseren door ons

  • Niet verplicht maar zorgt voor een snellere opvolging
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
2 reacties op "Google Search, plus Your World: sociale zoekresultaten"
  • Gerjon zegt:
    05 mrt, 2012 om 12:07

    Dag Karel,

    Wat krijg je straks voorgeschoteld als je in cognito surft en/of cookies uitschakelt.

    Gerjon

    Reageren
  • Google AdWords: Sociale extensies | Yargon BV zegt:
    08 mei, 2012 om 11:10

    [...] extensiesDoor Sylvie du Cloux geplaatst op: 08 mei, 2012 in AdWords optimalisatieIn mijn vorige blog post kwam al naar voren dat Google Zoeken steeds socialer wordt met de recentelijke ontwikkeling van [...]

    Reageren

Laat je horen!


Terug naar bovenTerug naar boven